Til Klagenemndssekretariatet.
Som dere ser av vedleggende så har vi valgt å legge til 2 av våre båtforeningsmedlemmer søknader/Dokumenterte forhold i foreningene.
Så legger vi til hva Styret i OBU mener om behandlingen av våre medlemmer og hvordan vi ser på behandlingen av våre søknader!
Vi håper dere gir dere tid til å lese nøye igjennom våre innsigelser og tenke igjennom hva en Dugnadsbasert Båtforening er! Våre foreninger er et fyrtårn i Oslofjorden for allmenheten og til hjelp for alle som ferdes på sjøen.
Oslofjorden Båteierunion (OBU)er en paraplyorganisasjon for båtforeninger i Oslofjorden, og er en av landets største interesseorganisasjoner for båtforeninger og båtfolk i området fra svenskegrensa til Kragerø.
Som interesseorganisasjon har vi bistått de av våre medlemsforeninger som ønsket å søke om momskompensasjon for sine driftsutgifter. Alle våre medlemsforeninger som har søkt, har søkt på selvstendig grunnlag.
Alle har fått avslag på sine søknader, og har nå henvendt seg til OBU om et ønske om en felles klagebehandling. Det er derfor innhentet fullmakt fra samtlige medlemsforeninger.
Det står i begrunnelsen for avslaget at kostnader knyttet til å eie og drifte en båt må ansees å være av privatøkonomisk karakter.
Dette er utvilsomt kostnader av privatøkonomisk karakter, men dette er kostnader som ikke har noe med driften av en forening å gjøre. Disse kostnadene er heller ikke med i søknaden.
Vi (OBU) mener det her er gjort et sammensurium av private kostnader knyttet til det å eie en båt, og kostnader knyttet til å drifte en forening som har dokumentert sin driftsform ved godkjennelse i Frivillighetsregisteret.
Det er tidligere sendte både skriv og høringsuttalelse i forhold til driftsformen i våre medlemsforeninger.
OBU merker seg også at Norsk Kennelklubb har fått full uttelling for søknad om refusjon for sine driftskostnader.
Vi spør oss derfor: Er ikke det å eie og drifte en hund kostnader av privatøkonomisk karakter?
Vi ser også at Norges Automobilforbund har fått godkjent nesten alle sine driftskostnader de har søkt refusjon for.
Det samme gjelder Kongelig Norsk Automobilforbund.
Igjen spør vi om det samme: Er ikke det å eie og drifte en bil kostnader av privatøkonomisk karakter?
Båtfolket føler derfor at vi er utsatt for grov forskjellsbehandling av våre søknader, og at detter er et resultat av at en tidligere kulturminister ikke forsto noe av hva driften av en dugnadsbasert båtforening innebærer.
Mvh
Trond A Larsen
Leder Oslofjorden Båteierunion
Rygge Båtforening er ut og ikke med i vår søknad.
Se også Solviken og Akerselvens vedlegg ang avslaget.